mánudagur, október 13, 2003

Donauinsel - en erfaringsrejse igennem halvfjerdsernes konstruktioner


Donauinsel! Selv navnet er fyldt med myter af prostitution, narko og andre moerkets dyder. Selv har jeg ikke vaeret i omraadet paa de senere timer i doegnet.

Om sommeren er omraadet fyldt med aktiviteter. Der er barer og cafeer alle steder, fyldt med Oestriger der raaber efter mere oel, mere schnitzel, mere kaiserschmarren! Der er farverige telter hvor der bliver udserveret is, der er kajaker paa vandet, skatere ved indgangen til U-bahn.

Jeg var der i morges. Det var fuldstaendig doedt. Fodgaengerbroen over til "die Platte" (nybygget omraade paa en gammel motorvejsafkoersel) er blevet afmonteret, skaterene er vaek, omraadet ligger oede og venter. Paa hvad?
Paa en vaeg staar der "Was waere die Insel ohne...": der var sandsynligvis et reklameskilt foer, nu er der bare et spoergsmaal som ikke er blevet stillet. Hvad ville oen vaere uden mig? Uden en tilskuer?

Donauinsel er en menneskelavet konstruktion som var bygget i halvfjerdserne til at kunne regulaere vandstanden i Donau i tilfaelde af oversvoemelse. I virkeligheden har Donau vaeret regulaeret helt siden byen begyndte at vokse i retning af den (foer laa byen udenfor flodomraadet, i naerheden af den lille flod der hedder Wien). Den foerrige model (foer Donauinsel blev konstrueret) fremstod som et stor zone nord for flodens vej, der var reserveret til oversvoemning, men som ikke var i alle tilfaelde nok omraade til at holde de naere kvarterer fra at blive oversvoemmet.

Jeg har set luftbilleder fra begyndelsen af firsene hvor oen stadigvaek er en oede mark, og jeg har forestillet mig den syv aarige Bernhard uden taender i en af de lillebitte roede biler der krydser Floridsdorfsbruecke.

I dag var der fyldt med altmulig bevoksning, helt anderledes end det var paa de paene luftbilleder fra firsene. Nu gror der skyraekker, tjoernbuske, altmulig snebaeraktige busker, hindbaer osv osv i et kaempe rod. Der er pil og popler alle vegne ud til vandet saa man ikke kan se byen paa den anden side af floden. Deres famoese regatta som jeg saa desperat ledede efter var ikke til at finde. Det er ligesom at oen har sit liv om sommeren som et alternativ til solstrand-charter-pakker, og hvor reklamerne lyder: "Welcome to Bacardi-island!". Efter 15. september pakker man ned og forlader stedet. Hvad er det saa for en oe? En tidsbegraenset fun-bombe? One-night-stand med mere!

Det er deer hvor jeg vil lave min skoleopgave dette semester. Om jeg bygger den til eller jeg laver en overordnet beplantningsstrategi, ved jeg stadigvaek ikke. Maaske har I nogle gode ideer? Lad mig vide.

Engin ummæli: