föstudagur, október 10, 2003

Dagens diskussionsemne: KITSCH!

(Change of plans: DANSK)

Mens jeg taenker paa mine projekter, lancerer jeg en helt ny diskussion: er Hundertwasser kitsch? Og hvis hans arkitektur er kitsch, hvorfor kan jeg saa paa en eller anden maade lide hans skaeve vinduer, groenne tage, bulende gulve? Hans enkle materialevalg, staerke farver? Jeg skulle jo hedde et "dannet" menneske, men aabenbart ikke dannet nok til at tage afstand fra det "populaere", det "vulgaere" i hans bygningskunst.

Hvis vi kigger paa begrebet kitsch, som betegnes af ordboeger paa nettet som: "adj : of a display that is tawdry or vulgar, n : art in pretentious bad taste", saa maa "good taste" betegnes som "de oevre klassers smag", altsaa et produkt af samfundets struktur og traditioner, men ikke produkt af meningsmaalinger. Det betyder (for mig at se) at begrebet er hoejst udemokratisk, da det ikke tager hoejde for flertal af smag, men paapeger den "daarlige smag" af "masserne", af proletariatet eller borgerne.

Nu er spoergsmaalet: er Channel kitsch? Dolce & Gabbana? Prada? Jeg ville sige paa mange maader, JA. Disse maerker som er nogle af de dyreste paa markedet bruger faktisk aktivt "kitsche" elementer (derved forstaaet "med rod i populaer kultur") til bedre at saelge. Ingen kan fortaelle mig at de oevre klasser ikke koeber kitschede produkter! I dag gaelder det: hvis det er dyrt nok, saa er det fedt nok!

Det kan kun betyde at naar borgerlige oestrigere (f.eks. vores sambo, Bernhard og Nora (svigermutti)) kalder Hundertwasser for daarlig smag, saa er det en produkt af deres faelles kultur, af deres opdragelse. Jeg tror de er blevet opdraget til "ikke at kunne lide den slags", da de har en anden idee af "respektabel" kultur.

Jeg mener det er smaaborgerligt at forkaste den maade at lave huse paa. Det er ikke "dannet arkitektur", men det er en maade at lave huse paa som de fleste mennesker synes at er nydelig. Vi kan alle sammen lide traegulve, tykke vaegge malet i almulige farver, vi elsker at have planter omkring os og ville give mange hundrede tusinder kroner for en taghave! Saa hvorfor ikke laere noget af det? Se: jeg kan lide det, det betyder ogsaa at jeg kan laere noget af det, tage det med i min opfattelse af god arkitektur. Det er maaske ikke mestervaerk, men mange af disse elementer er med til at skabe godt liv, og det er netop deet vi arkitekter skal vaere gode til!

En fortsat god dag ;-D

Engin ummæli: